مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد گلدان های یونولیتی در کشاورزی

یونولیت امروزه تحول و انقلاب بزرگی در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشاورزی، عایق‌بندی، حمل و نقل و … ایجاد کرده و کاربردهای متعددی دارد. گلدان های یونولیتی که امروزه در صنعت کشاورزی و گلخانه جایگزین گلدان های بتنی، پلاستیکی، فلزی و … شده‌اند از کاربردها و مزیت‌های متعددی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی کامل گلدان های یونولیتی در کشاورزی، مزایا و معایب آن‌ها و کاربردهایی که دارند پرداخته می‌شود.

گلدان یونولیتی چیست؟

گلدان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای است و می‌تواند از تنوع بالایی از نظر جنس، سایز و ابعاد، طراحی، کاربرد و… برخوردار باشد. همه گلدان ها شرایط استفاده در محیط گلخانه‌ای را ندارند و ممکن است در برابر رطوبت بالا، دمای زیاد و … دچار مشکل شوند. گلدان یونولیتی در اصل نوعی گلدان است که از یونولیت (استایروفوم) ساخته می‌شود و می‌تواند از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت در برابر دما و رطوبت، امکان بازیافت، امکان استفاده چند باره و … برخوردار است.

گلدان یونولیتی چیست؟

مزایا و معایب گلدان های یونولیتی در کشاورزی

در کشاورزی و گلخانه‌ها از انواع گلدان های سفالی، پلاستیکی، سفالی، سنگی، بتنی و… استفاده‌های متعددی می‌شود و هر کدام از این گلدان ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب منحصربه‌فردی داشته باشند. امروزه تولید گلدان از یونولیت‌ها رواج بالایی پیدا کرده است چرا که این ماده از ویژگی‌ها و مزیت‌های بیشتری نسبت به گلدان های نامبرده برخوردار است. از مهم‌ترین مزیت‌های گلدان های یونولیتی در کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تنوع بالا و قیمت مناسب

گلدان های یونولیتی می‌توانند از تنوع بالایی از نظر سایز، اندازه، میزان چگالی یونولیت، وزن، طرح و رنگ و… برخوردار باشند. این گلدان ها همچنین در مقایسه با سایر گلدان های دیگر از قیمت کمتری برخوردارند.

  • قابلیت عایق‌بندی و بازیافت

به صورت کلی یونولیت یک ماده شیمیایی است که می‌تواند مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، صوت و… داشته باشد. این ماده را می‌توان به سادگی بازیافت کرده و محصولات جدیدی با آن ساخت

  • طول عمر بالا و سازگاری با محیط زیست

گلدان هایی که از جنس یونولیت هستند طول عمر بسیار زیادی دارند و در صورتی که به درستی از آن‌ها محافظت شود می‌توانند ده‌ها سال مورد استفاده قرار بگیرند. این ماده همچنین هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نکرده و سازگاری بالایی با آن دارد.

  • ضد باکتری و قارچ

 گلدان گلخانه‌ای یونولیتی دارای خاصیت آنتی باکتریال است و این امر باعث می‌شود که درصد قابل توجهی از آفت‌های گیاهی قابلیت رشد در بدنه گلدان را نداشته و در نهایت محصولی سالمتر تولید شود. همچنین جلبک‌ها نیز در این گلدان ها قابلیت رشد نداشته و شکل ظاهری گلدان‌ها بعد استفاده مکرر همچنان قابل قبول باشد. امروزه حتی از دانه های ریز استایروفوم در داخل خاک گیاهان استفاده می شود چرا که باعث رشد بهتر و سریع تر آنها می شود.

  • صرفه جویی در مصرف آب

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گلدان های یونولیتی در کشاورزی جلوگیری از تبخیر آب و صرفه جویی در مصرف آن است. استفاده از این گلدان ها می‌تواند تأمین نیازهای آبی گیاهان را راحت‌تر کرده و به صرفه جویی منابع آبی کمک کند.

علاوه بر موارد گفته شده گلدان های یونولیتی از مزیت‌های دیگری همچون قابلیت رنگ‌آمیزی، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر حیوانات جونده، سازگاری با انواع گیاهان، امکان زهکشی استاندارد و… نیز برخوردار است.

این گلدان ها در کنار تمام مزیت‌هایی که دارند می‌توانند مانند سایر گلدان ها معایب و ایراداتی نیز داشته باشند. از مهم‌ترین ایرادات این گلدان ها می‌توان به قابلیت اشتعال در صورت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های روغنی، عدم مقاومت مناسب در برابر حلال‌های آلی و … اشاره کرد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان فوم سقفی به بررسی فوم های سقفی، انواع آن و مزیت‌هایی که دارد پرداخته شده است که می‌تواند اطلاعات کاملی در اختیار خواننده قرار بدهد.

کاربردهای گلدان های یونولیتی در کشاورزی

گلدان های یونولیتی همانند ورق یونولیت، بلوک یونولیت و انواع اجسام یونولیتی دیگر می‌تواند با توجه به مشخصات و ویژگی‌هایی که دارد کاربردهای متعددی داشته باشد. از مهم‌ترین کاربردهای گلدان های یونولیتی در کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این گلدان ها می‌توانند برای پرورش انواع گیاهان و گل های آپارتمانی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این گلدان ها برای محیط گلخانه انتخاب بسیار خوبی هستند و سازگاری بالایی با انواع گیاهان دارند.
  • استفاده از این گلدان ها برای تولید نشا در حجم بالا بهترین گزینه است.
  • این گلدان ها در کشاورزی صنعتی و مدرن می‌توانند تأثیر زیادی در کاهش مصرف آب، افزایش راندمان و افزایش کیفیت محصولات زراعی داشته باشند.
  • این گلدان ها می‌توانند برای محافظت از ریشه گیاهان در برابر آفت‌ها، گرما و سرما و … گزینه مناسبی باشند.

قیمت گلدان های یونولیتی

گلدان های یونولیتی همانند انواع گلدان های دیگر می‌توانند تنوع بالایی از نظر نحوه طراحی، سایز و ابعاد، کیفیت مواد اولیه، ضخامت، عمق و … داشته باشند به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن‌ها عنوان کرد. ابعاد و اندازه گلدان و تعداد آن، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و نوسانات آن، برند و شرکت سازنده، چگالی و مشخصات فیزیکی و شیمیایی و … از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت این گلدان ها هستند. با توجه به موارد گفته شده قیمت این گلدان ها می‌تواند از چند هزارتومان تا چندصدهزار تومان متغیر باشد.

جمع‌بندی نهایی

گلدان یونولیتی یکی از انواع گلدان ها است که از مزیت‌هایی همچون وزن کم، قیمت مناسب، عایق رطوبت و حرارت و صوت، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا و … برخوردار است و می‌تواند کاربردهای متعددی در کشاورزی و گلخانه‌ها داشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات