مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم؟ نحوه تمیز کردن سقف کاذب

امروزه انواع مختلفی از سقف‌ها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند که هر کدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. سقف کاذب یکی از انواع سقف‌های رایج ساختمانی است که می‌تواند طراحی داخلی ساختمان را جذاب‌تر و زیباتر کند. سقف کاذب همانند سایر قسمت‌های ساختمان ممکن است در طول سال آلودگی‌های مختلفی را به خود جذب کرده و نیاز به تمیز کردن داشته باشد. نظافت این سقف‌ها می‌تواند تحت تأثیر جنس سقف، میزان آلودگی‌ها و … باشد. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که باید چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم و چه مراحلی را انجام بدهیم.

سقف کاذب چیست و چند نوع دارد؟

سقف کاذب در حقیقت یک سقف ثانویه است که در زیر سقف اصلی و به کمک طناب، تسمه، نبشی و … نصب می‌شود. این سقف‌ها بیشتر جنبه تزئینی داشته و می‌توانند دکور و طراحی داخلی ساختمان را تغییر بدهند. از جمله رایج‌ترین سقف‌های کاذب می‌توان به مواردی همچون سقف کاذب گچ پاریس (POP)، تخته گچ، ورق‌های آزبست، تخته خرده چوب، پانل آلومینیومی، سقف کاذب چوبی، سقف کاذب ام دی اف، سقف کاذب پی وی سی و … اشاره کرد و هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های ظاهری و قابلیت‌های مختلفی برخوردارند. این سقف‌ها معمولاً طول عمر بالایی داشته و در صورت نگهداری درست می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ سال زیبایی و جذابیت خود را حفظ کنند. در مقاله‌ای تحت عنوان یونولیت سقفی به بررسی کامل یونولیت‌های سقفی، کاربردها و مزایایی که دارند پرداخته شده و می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم؟

سقف‌های کاذب ممکن است در طول زمان گرد و غبار، چربی و آلودگی‌های مختلفی را به خود جذب کرده و از زیبایی و جذابیت آن‌ها کاسته شود. امروزه از انواع سقف کاذب در ساختمان‌ها استفاده می‌شود و نحوه تمیز کردن هر کدام از آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد چرا که جنس هر کدام از این سقف‌ها متفاوت خواهد بود. به صورت کلی نحوه تمیز کردن سقف کاذب به ترتیب مراحل زیر خواهد بود.

مرحله اول

در این مرحله باید موکت‌ها، فرش‌ها، مبل و … را از کف ساختمان جمع کرد تا گرد و غبار و آلودگی‌های سقف بر روی آن‌ها ریخته نشود. همچنین می‌توان یک پارچه بزرگ زیر سقف پهن کرد. برای شروع تمیز کاری لازم است که فرد از تجهیزاتی همچون عینک ایمنی و ماسک ضد گرد و غبار، دستکش و … استفاده کند.

مرحله دوم

در مرحله دوم از تمیز کردن سقف‌های کاذب باید با استفاده از جاروبرقی آلودگی‌ها و ذرات سقف را تمیز کرد. در این مرحله می‌توان از نازل و برس‌های نرم جاروبرقی استفاده کرد. همچنین می‌تواند از گردگیرهای مخصوص استفاده کرد.

مرحله سوم

در مرحله سوم که مرحله اصلی تمیز کاری سقف به شمار می‌رود می‌توان یک پارچه یا اسفنج بدون پرز را با مقداری آب مرطوب کرده و به آرامی سطح سقف کاذب را با آن تمیز کرد. چنانچه آلودگی‌های سنگین‌تری همچون گریس، روغن، نیکوتین و … روی سقف وجود داشت می‌توان ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را در مقداری آب ریخته و مخلوط کرد و سپس پارچه را به آن آغشته نمود و اقدام به تمیز کردن سقف نمود. بعدازآنکه سقف با استفاده از پارچه مرطوب تمیز شد باید بلافاصله از یک دستمال خشک برای خشک کردن سطح آن استفاده کرد. باقی ماندن رطوبت بر روی سقف‌های کاذب خصوصاً سقف‌های چوبی می‌تواند به آن‌ها آسیب و خسارت وارد کند.

مرحله چهارم 

چنانچه لکه‌های سختی بر روی سقف باقی ‌مانده بودند که در مرحله سوم تمیز نشدند می‌توان از یک اسفنج ملامین خشک برای تمیز کردن آن استفاده کرد. باید توجه داشت که از مالش زیاد سقف خودداری شود تا به کاشی‌های سقف آسیب وارد نگردد.

نحوه تمیزکاری سقف کاذب چگونه است؟

پاک کردن دوده از سقف کاذب

دوده یکی از سخت‌ترین و ماندگارترین آلودگی‌هایی است که می‌تواند ظاهر و زیبایی سقف‌های کاذب را تحت تأثیر قرار بدهد. در اصل دوده سقف کاذب می‌تواند یک لایه نازک از گرد و خاک، عناصر هوازی، ذرات معلق، دود سیگار و… باشد و تمیز کردن آن در مقایسه با لکه‌های عادی سخت‌تر خواهد بود. از مهم‌ترین عوامل ایجاد دوده سقف کاذب می‌توان به تراکم بالای جمعیت ذرات هوازی، دود و مواد ذراتی از تهویه و حتی فعالیت‌های انسانی اشاره کرد. برای پاک کردن دوده از سقف کاذب می‌توان طبق مراحل زیر عمل نمود.

  • در مرحله اول باید تجهیزات و مواد لازم برای تمیز کاری فراهم شود که شامل مواردی همچون ماسک، دستکش، برس، جاروبرقی، مواد شوینده و… هستند.
  • در مرحله دوم باید اطمینان حاصل شود که فضای اطراف کاملاً محافظت شده و آسیب و خطرات مختلف افراد و اشیا را تهدید نمی‌کند.
  • در مرحله سوم باید با استفاده از برس نرم به آرامی دوده را از سقف جدا کرد و دقت زیادی داشت که آسیبی به سقف وارد نشود.
  • در مرحله چهارم می‌توان متناسب با جنس سقف کاذب از مواد شوینده مختلفی همچون مایع ظرف‌شویی، صابون، شامپوها و … استفاده کرد.
  • در مرحله پنجم و در صورت دسترسی به ماشین‌آلات تمیزکاری باید با استفاده از آن‌ها سقف را به صورت کامل تمیز کرد.
  • در مرحله پایانی پاک کردن دوده از سقف کاذب نیز باید پاک‌سازی نهایی سقف انجام شده و هرگونه رطوبت و مواد شوینده باقی‌مانده را از سطح آن خشک کرد.

مهم‌ترین نکات تمیز کردن سقف کاذب

از آنجایی که سقف‌ها همواره در دید بوده و کمتر دچار آلودگی می‌شوند، کمتر به نظافت و تمیزکاری آن‌ها توجه می‌شود اما از آنجایی که آلودگی‌های سقف ممکن است باعث آلرژی، بیماری و … شود حتماً باید به صورت مرتب تمیز شوند. از مهم‌ترین نکات تمیزکاری سقف کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قبل از هر کار باید جنس سقف کاذب مشخص شود چرا که هر کدام از سقف‌های کاذب می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در برابر شوینده‌ها و … داشته باشند.
  • بهتر قبل از نظافت سقف، سایر نقاط ساختمان تمیز شود تا گرد و خاک آن‌ها باعث کثیف شدن مجدد سقف نشود.
  • حتماً باید به نکات ایمنی توجه داشت.
  • بعد از تمیز کردن سقف حتماً باید به صورت کامل خشک شود تا آسیبی به سقف وارد نشود

جمع‌بندی نهایی

امروزه سقف‌های کاذب متعددی همچون گچ پاریس، تخته گچ، ورق‌های آزبست، تخته خرده چوب، پانل آلومینیومی، چوب، ام دی اف، پی وی سی و … در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و هر کدام زیبایی و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. برای تمیز کردن این سقف‌ها باید به نکاتی همچون جنس سقف، میزان آلودگی‌ها، نکات ایمنی و … توجه داشت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات