مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بهترین مصالح برای شیب بندی پشت بام

شیب بندی پشت ‌بام یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان و کف‌سازی و عایق‌کاری سقف است که به منظور هدایت آب باران و زهکشی مناسب سطح بام انجام می‌شود. شیب بندی در اصل مانع از تجمع آب در قسمت‌های مختلف سقف شده و آب برف و باران را به سمت ناودان‌ها و لوله‌های خروجی هدایت می‌کند. چنانچه شیب بندی به شکل استاندارد و اصولی انجام نشود ممکن است مشکلاتی همچون نشتی، تخریب، خوردگی، پوسیدگی و … در سقف ساختمان به وجود بیاید. در ادامه مطلب به بررسی بهترین و مناسب‌ترین مصالح برای شیب بندی پشت بام پرداخته می‌شود.

شیب بندی و کاربرد آن

شیب بندی در حقیقت به معنی مدیریت و تنظیم میزان انحنای سطح پشت بام گفته می‌شود. این کار به منظور هدایت آب‌های سطح بام به سمت ناودان و سیستم زهکشی انجام می‌شود و از تجمع و تراکم آب در یک نقطه خاص جلوگیر می‌کند و در نهایت مانع از نشتی رطوبت می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای شیب بندی پشت بام می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • حفاظت از قسمت‌های مختلف ساختمان در برابر آب و رطوبت
  • ایجاد زیبایی و طراحی مناسب
  • کنترل جریان آب‌های ناشی از بارش برف و باران
  • افزایش مقاومت پشت بام در برابر شرایط جوی و عوامل محیطی
  • افزایش طول عمر مصالح ساختمانی و …

انتخاب بهترین مصالح برای شیب بندی پشت بام

انتخاب بهترین مصالح برای شیب بندی پشت بام

شیب بندی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان است و می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر مصالح و جلوگیری از آسیب و خسارت به آن‌ها داشته باشد. مهم‌ترین اصول شیب بندی شامل مواردی همچون توجه به عملکرد شیب، توجه به زهکشی، تکیه‌گاه سازی مناسب و زیبایی‌شناسی می‌باشند. به‌صورت کلی برای شیب بندی پشت بام از ۴ روش مختلف استفاده می‌شود که شامل شیب بندی پشت بام با پوکه معدنی، شیب بندی پشت بام با فوم بتن، شیب بندی پشت بام با سیمان و شیب بندی پشت بام با پرلیت هستند. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزیت‌ها و امتیازات منحصربه‌فردی داشته باشند و در پروژه‌ها و موقعیت‌های ویژه‌ای استفاده شوند.

  • شیب بندی بام با پوکه معدنی

پوکه معدنی یک سنگ آتش‌فشانی سبک و متخلخل است و با توجه به عواملی همچون موقعیت ساختمان، میزان بارندگی‌ها، زیبایی مطلوب ساختمان و … در شیب بندی استفاده می‌شود. شیب سقف با عایق پوکه معدنی می‌تواند متناسب با نوع سیستم سقف تعیین می‌شود. پوکه‌های معدنی می‌توانند برای شیب بندی انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار بروند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. پوکه‌های معدنی دارای خواص زهکشی بسیار خوبی هستند و به جلوگیری از آسیب و نشت آب کمک می‌کنند.
  2. پوکه وزن بسیار کمی دارد و می‌تواند به کاهش وزن کلی سازه کمک کند.
  3. پوکه می‌تواند یک عایق رطوبتی و حرارتی مناسب باشد
  4. این ماده از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار است و می‌تواند در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته باشد
  5. پوکه معدنی نیاز به تعمیر نگهداری کمی داشته و سازگاری بالایی با محیط زیست دارد
  6. پوکه برای انواع ساختمان‌ها کاربرد داشته و در مناطقی با بارندگی یا برف زیاد مناسب است
  • شیب بندی بام با فوم بتن

فوم بتن از دیگر مصالح برای شیب بندی پشت بام است که از وزن کمی برخوردار بوده و همانند دیوارهای پیش‌ساخته تری دی پنل می‌تواند قابلیت عایق‌بندی و پشتیبانی خوبی داشته باشد. شیب بندی بام ساختمان با بتن فوم می‌تواند به عوامل مختلفی همچون موقعیت ساختمان، میزان بارندگی‌ها، زیبایی‌شناسی سازه و … بستگی داشته باشد. این ماده در مقایسه با پوکه‌های معدنی نیاز به شیب بیشتری برای دفع آب دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های بتن فوم در شیب بندی پشت بام ساختمان می‌توان به مواردی همچون وزن بسیار کم، عایق‌بندی عالی سقف، انرژی کارآمد، مقاومت بالا در برابر حریق و … اشاره کرد. البته استفاده از این ماده می‌تواند معایبی همچون امکان ترک‌خوردگی، نیاز داشتن به عایق‌های رطوبتی محافظ، هزینه بیشتر در مقایسه با سایر روش‌های شیب بندی و … نیز داشته باشد.

  • شیب بندی پشت بام با سیمان

سیمان نیز یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که از مرحله کندن پی تا اتمام سقف و در بخش‌های مختلف سازه به کار می‌رود. هرچند که سیمان در مقایسه با پوکه و بتن فوم وزن بسیار بیشتری دارد اما می‌تواند در موقعیت‌های خاص گزینه بسیار خوبی برای شیب بندی پشت بام باشد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این مصالح برای شیب بندی پشت بام می‌توان به مواردی همچون دوام و ماندگاری بالا، عایق مناسب انرژی، اجرای سریع و … اشاره کرد هر چند که مهم‌ترین معایب آن نیز وزن زیاد، امکان ترک‌خوردگی در طول زمان و عدم سازگاری با محیط زیست هستند. در مقاله‌ای تحت عنوان قیمت یونولیت سقفی به بررسی فاکتورهای مؤثر در تعیین قیمت یونولیت‌های سقفی پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

  • شیب بندی بام با پرلیت

پرلیت نیز یک ماده سبک و متخلخل است که کاربردهای متعددی در عایق‌بندی سقف و پشت بام دارد. این ماده می‌تواند با توجه به نوع سیستم سقف مورد استفاده قرار بگیرد و از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به مواردی همچون وزن کم، عایق‌بندی مناسب، مقاومت بالا در برابر حریق، مقاومت در برابر پوسیدگی و عوامل بیرونی و … اشاره کرد. این ماده نیز می‌تواند معایبی همچون نیاز به عایق رطوبتی و هزینه بیشتر نسبت به سایر روش‌های شیب بندی دارد.

مصالح برای شیب بندی پشت بام

بهترین روش شیب بندی پشت بام و هزینه‌ های آن

تنوع مصالح برای شیب بندی پشت بام باعث می‌شود که افراد انتخاب‌های متفاوتی در شرایط گوناگون داشته باشند. در حقیقت نمی‌توان به سادگی عنوان کرد کدام روش بهترین روش شیب بندی پشت بام است. شیب ایده آل برای سقف و پشت بام می‌تواند به عوامل مختلفی همچون موقعیت ساختمان، شرایط آب و هوایی، نوع مصالح مورد استفاده، معماری و زیبایی‌شناسی ساختمان، میزان تحمل بار مرده ساختمان، میزان بودجه تخصیص یافته برای شیب بندی و … بستگی داشته باشد. هر کدام از مصالح معرفی شده (پوکه معدنی، بتن فوم، سیمان، پرلیت) می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و در ساختمان‌های مختلف کارایی‌های ویژه‌ای داشته باشند. آجر، سفال، ماسه و … نیز از دیگر مصالح برای شیب بندی پشت بام هستند و می‌توانند همزمان با مصالح گفته شده استفاده شوند. هزینه شیب بندی ساختمان نیز می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون قیمت مصالح، دستمزد نیروهای اجرایی، مساحت پشت بام، حجم مصالح مورد استفاده و … باشد و همانند قیمت یونولیت نمی‌توان نرخ دقیقی برای آن عنوان کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات