مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

لایت فرم چیست؟ کاربرد لایت فرم، مزایای لایت فرم

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، صنعت ساختمان‌سازی نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر تغییرات و تحولات زیادی را تجربه کرده و امروزه از انواع مختلفی مواد و مصالح مدرن در این صنعت استفاده می‌شود. در حقیقت مصالح مدرن ساختمان‌سازی در جهت ارزان‌سازی، سریع سازی و ایمن‌سازی ساختمان به کار می‌روند و می‌توانند مزیت‌های متعددی نسبت به مصالح سنتی و قدیمی داشته باشند. لایت فرم یکی از انواع متریال های مدرن ساختمان‌سازی است که به عنوان بهترین جایگزین بلوک‌های یونولیتی و قالب‌ های سنتی شناخته می‌شود و امروزه بسیار رایج و پرمصرف شده است. در ادامه مطلب به بررسی کامل لایت فرم، مزیت‌ها و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

لایت فرم چیست؟

لایت فرم یا یونیپلکس در حقیقت نوعی از قالب‌ های سقفی است که از جنس پلاستیک ساخته می‌شود و بهترین جایگزین ممکن برای قالب تیرچه درجا و بلوک‌های پلی استایرن یا همان یونولیت به شمار می‌رود. این قالب‌ها دارای قابلیت استفاده مجدد و چندباره را داشته و می‌توان از آن‌ها برای اجرای سقف در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی و بتنی استفاده کرد.

قالب سقف پلاستیکی و یا لایت فرم در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه و استقبال قرار گرفته است و به واسطه مزیت‌های متعددی که دارد جایگزین بسیاری از مصالح از جمله یونولیت سقفی ، تیرچه بلوک و … شده است. این قالب‌ها قابلیت بیشتر از ۵۰ بار استفاده را دارند و استفاده، حمل و نقل و نصب آن‌ها کار ساده‌ای است.

لایت فرم چیست

مزایای استفاده از قالب‌ های لایت فرم

قالب‌های لایت فرم همانند ورق عایق پلاستوفوم و سایر مصالح ساختمانی دیگر می‌توانند مزیت‌ های متعددی داشته باشند و در موقعیت‌ های مختلفی به کار بروند. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این قالب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این قالب‌ها دارای صرفه اقتصادی بالایی هستند چرا که می‌توان بارها از آن‌ها استفاده کرد.
  2. برخلاف قالب‌های چوبی و سنتی نیازی به روغن کاری ندارند و به راحتی از بتن جدا می‌شوند.
  3. استفاده از این قالب‌ها بسیار راحت بوده و نیازی به آموزش و مهارت خاصی ندارد
  4. از این قالب‌ها می‌تواند حداقل ۵۰ بار استفاده کرد
  5. برخلاف بلوک‌های یونولیت سقفی در برابر حریق مقاومت بالایی داشته و هیچ‌گونه گاز سمی و خطرناکی تولید نمی‌کند.
  6. استفاده از این قالب‌ها هیچ‌گونه آلودگی محیطی ایجاد نمی‌کند و کاملاً ایمن می‌باشند.
  7. این قالب‌ها سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و قابلیت بازیافت دارند
  8. استفاده از این قالب‌ها از امنیت بیشتری برخوردار است و خطرات مالی و جانی کمتری در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارد.
  9. این قالب‌ها می‌توانند باعث بهبود کیفیت بتن شوند چرا که شیرآبه آن را تا زمان خشک شدن کامل حفظ می‌کنند.
  10. این قالب‌ها برخلاف قالب‌های فلزی و پلایوود دچار زنگ زدگی، پوسیدگی و ترک خوردگی نمی‌شوند.
  11. خارج کردن این قالب‌ها بعد از اتمام کار بسیار ساده است.
  12. قابلیت تغییر عرض قالب‌ها در دهانه‌های غیراستاندارد تیرچه زیری
  13. وزن کم، مقاومت بالا در برابر بارهای مرده و زلزله، حمل و نقل و راحت، تقویت تیرچه‌ها و … از دیگر مزیت‌های این قالب‌ها هستند.

معایب استفاده لایت فرم

  1. به صورت کلی مصالح مدرن ساختمان معایب بسیار کمی دارند و در طول زمان تمامی نواقص و ایرادات آن‌ها رفع شده‌اند. از جمله مهم‌ترین معایب قالب‌های لایت فرم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
  2. خرید این قالب‌ها برای استفاده کم و شخصی به‌صرفه نمی‌باشد و بیشتر برای پیمانکاران و سرمایه گذارن حوزه مسکن مناسب است
  3. این قالب‌ها ممکن است در دماهای پایین در برابر بارهای وارد شده مقاومت کمی داشته باشند.
  4. عدم استفاده‌ طولانی مدت

کاربرد های لایت فرم

  • قالب‌های لایت فرم یا یونیپلکس می‌توانند همانند انواع قالب‌های سقفی دیگر استفاده های متعددی داشته باشند و در پروژه‌های مختلف به کار بروند.
  • این قالب‌ها را می‌توان برای انواع ساختمان‌ها با اسکلت‌های فلزی و بتنی به کار برد.
  • از این قالب‌ها می‌توان برای اجرای سقف انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و … استفاده کرد.
  • از این قالب‌ها می‌توان برای اجرای کف ساختمان، دیوارها و سقف‌ها استفاده کرد.

لایت فرم چیست

انواع قالب لایت فرم و قیمت آن

قالب‌های لایت فرم که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و با توجه به آنکه جایگزین تیرچه‌های سقفی شده‌اند در اندازه‌های ۵۰ و ۷۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند. از نظر مواد سازنده نیز این قالب‌ها می‌توانند از پلاستیک‌های مختلفی تولید شوند. قیمت این قالب‌ها همانند قیمت یونولیت دیواری می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل نوع قالب، اندازه و ابعاد لایت فرم، جنس مواد تشکیل دهنده، برند و شرکت تولید کننده، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، تعداد قالب‌ها و … هستند.

چرا قالب لایت فرم بهترین جایگزین یونولیت است؟

یونولیت سقفی به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین مصالح ساختمانی است که به دلیل مزیت‌هایی همچون وزن کم، عایق صوت، عایق حرارت، عایق رطوبت، مقاومت در برابر آتش و مواد شیمیایی، مقاومت در برابر فشار و ضربه و … از سال ۱۳۸۲ در کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد. یونولیت‌ها در کنار مزیت‌هایی که دارند می‌توانند معایبی نیز داشته باشد و در کشورهای محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد لایت فرم بهترین جایگزین یونولیت است می‌توان به مواردی همچون وزن سبک، امکان استفاده مجدد، مقاومت در برابر آتشسوزی، امنیت بالا، قیمت مناسب، کیفیت بیشتر بتن سقف و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

لایت فرم یا یونیپلکس نوعی از قالب سقفی است که از جنس پلاستیک ساخته شده و به واسطه مزایایی همچون وزن کم، حمل و نقل و نصب ساده، مقاومت بالا در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت، فشار و ضربه، قیمت مناسب، امکان استفاده مجدد، سازگاری با محیط زیست و … به عنوان بهترین جایگزین یونولیت‌های سقفی و سایر مصالح سنتی شناخته می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات