مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

چسب مخصوص یونولیت و روش چسباندن آن

استفاده از چسب مخصوص یونولیت برای چسباندن آن به سطوح مختلف می‌تواند از بروز مشکلاتی همچون خوردگی و ذوب‌شدگی یونولیت و … جلوگیری کند. در ادامه مطلب به بررسی کامل چسب مخصوص یونولیت، مشخصات، کاربردها و نحوه استفاده از آن پرداخته می‌شود.

چسب یونولیت چیست؟

چسب یونولیت در اصل نوع چسب است که می‌تواند برای چسباندن یونولیت به یونولیت و سطوح مختلفی همچون چوب، آهن، گچ، سیمان، آلومینیوم، فایبرگلاس و … به کار برود. چسب یونولیت می‌تواند به شکل‌های مختلفی همچون مایع، خمیر، اسپری و … وجود داشته باشد اما معمولاً به شکل پودر بوده و بعد از ترکیب با آب به شکل خمیر در آمده و می‌تواند برای چسباندن یونولیت به سطوح مختلف به کار برود. البته گاهی نیز چسب یونولیت به‌صورت مایع تولید شده و با استفاده از یک اپلیکاتور یا پیستول برای چسباندن روی سطح یونولیت و سطح مقصد به کار می‌رود.

مشخصات چسب مخصوص یونولیت

چسب مخصوص یونولیت همانند انواع چسب‌های دیگر می‌تواند ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به‌ فردی داشته باشد. در حقیقت چسب یونولیت رنگ و بوی خاصی نداشته و فرمولاسیون آن می‌تواند با توجه به شرکت تولیدکننده آن متفاوت باشد. از مهم‌ترین مشخصات چسب مخصوص یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

چسب مخصوص یونولیت

  • این چسب‌ها می‌توانند قدرت چسبندگی بسیار خوبی داشته باشند
  • چسب یونولیت از پایداری کششی برشی بسیار خوبی برخوردار است و می‌توان از آن برای چسباندن یونولیت به هر نوع سطحی استفاده کرد.
  • این چسب یک عایق حرارتی بسیار خوب است اما در برابر حرارت مقاوم نیست و می‌تواند به سادگی ذوب شود.
  • این چسب می‌تواند باعث افزایش دوام و ماندگاری یونولیت شود
  • مهم‌ترین کاربردهای چسب مخصوص یونولیت
  • چسب یونولیت از ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی برخوردار است و می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این ماده چسباندن یونولیت به سطوح مختلف است.
  • این چسب همچنین می‌تواند در ساخت دکوراسیون با استفاده از قطعاتی یونولیتی به کار برود.
  • از این چسب می‌توان برای ساخت ماکت‌های یونولیتی استفاده کرد.
  • چسب یونولیت می‌تواند برای چسباندن یونولیت دیواری به دیوارهای گچی، سیمانی و … استفاده شود
  • علاوه بر موارد گفته شده می‌توان از چسب یونولیت برای اتصال و چسباندن مواد مختلف مانند شیشه، چوب، فلز، پارچه، پلاستیک و چرم به یونولیت استفاده کرد.

نحوه استفاده از چسب مخصوص یونولیت

در حقیقت یونولیت از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود و اولین بار در سال ۱۸۳۹ به شکلی تصادفی توسط ادوارد سیمون کشف شد. این ماده به واسطه نوع مواد اولیه، شیوه تولید، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و … می‌تواند واکنش و عکس‌العمل‌های متفاوتی در برابر مواد شیمیایی و چسب‌های مختلف داشته باشد و حتماً باید از چسب مخصوص برای اتصال آن‌ها بهره برد. برای استفاده از چسب مخصوص یونولیت باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت و در چند مرحله آن را به کار برد.

در مرحله اول و قبل از استفاده از چسب یونولیت حتماً باید سطوحی که قرار است چسب بر روی آن‌ها زده شود کاملاً تمیز شده و هرگونه آلودگی و گردوغبار از آن حذف شود.

سپس باید چسب یونولیت را به دو محل دلخواه که قرار است به هم چسبیده شوند آغشته کرده به‌گونه‌ای که ضخامت آن یک میلی‌متر باشد و بعد از یک دقیقه دو قسمت مورد نظر را محکم به همدیگر چسباند. بعد از ۳ دقیقه مشاهده می‌شود که دو قطعه کاملاً به یکدیگر چسبیده شده‌اند

نکته بسیار مهمی که در زمان استفاده از این چسب باید به آن توجه داشت این است که قسمت‌هایی که قرار است به همدیگر چسبیده شوند، بعد از آغشته شدن به چسب یونولیت باید به شکل ملایم فشرده شوند.

هرچند که چسب مخصوص یونولیت کاربردهای متعددی دارد اما فرمولاسیون آن به‌صورت اختصاصی برای چسباندن یونولیت‌ها به همدیگر و سطوح مختلف می‌باشد. در حقیقت تمامی چسب‌هایی که بر پایه مواد نفتی ساخته می‌شوند می‌توانند باعث خوردگی یونولیت‌ ها شوند و انتخاب مناسبی برای چسباندن این مواد نیستند. چسب یونولیت نباید هیچ واکنشی با یونولیت داشته باشد و بعد از خشک شدن باید کاملاً بی‌رنگ و بی‌بو باشد در غیر این صورت می‌تواند موجب تغییر رنگ یونولیت گردد.

شرایط نگهداری از چسب یونولیت

چسب یونولیت همانند هر نوع چسب دیگری می‌تواند شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشد. زمانی که از این چسب برای چسباندن سطوح مختلف به همدیگر استفاده می‌شوند باید شرایط دمایی و تهویه مناسبی فراهم شود تا عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین قرار گرفتن این چسب در معرض نور مستقیم خورشید، قرارگیری در دماهای زیر صفر درجه و قرار گرفتن آن در معرض حرارت و شعله می‌تواند کارایی آن را از بین ببرد. حداکثر تاریخ مصرف این چسب‌ها نیز ۶ ماه است و بعد از آن دیگر کارایی و قابلیت لازم برای چسباندن سطوح مختلف را نخواهد داشت. همان‌طور که گفته شد حلال اصلی این چسب آب است و حداکثر زمان گیرایی آن ۳ دقیقه خواهد بود. به سادگی می‌توان با استفاده از آب این چسب را رقیق کرد هرچند که این کار توصیه نمی‌شود.

قیمت چسب مخصوص یونولیت

قیمت چسب مخصوص یونولیت همانند قیمت یونولیت می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون برند و شرکت سازنده، فرمولاسیون چسب، کیفیت ساخت، استاندارد تولید و تاریخ انقضا، حجم و مقدار چسب و … باشد به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی برای آن عنوان کرد.

روش‌ های دیگر چسباندن یونولیت‌ ها

استفاده از چسب مخصوص یونولیت بهترین و ایمن‌ترین روش برای چسباندن یونولیت به سطوح مختلف است اما این ماده می‌تواند جایگزین‌های متعددی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل چسب سفید، چسب آکواریوم، چسب اسپری یونولیت و … هستند. هر کدام از این چسب‌ها می‌توانند چسبندگی مناسبی داشته باشند و یونولیت‌ها را به همدیگر و سطوح مختلف بچسبانند اما این چسب‌ها کاربردهای محدودی داشته و ممکن است باعث آسیب یونولیت شوند

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات