مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بهترین عایق رطوبتی سقف شیروانی و مزیت‌ های آن

صنعت ساختمان‌سازی همواره در حال توسعه و پیشرفت بوده است و امروزه از متریال و مصالح مختلفی در جهت ارزان‌سازی، ایمن سازی و سریع سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. سقف‌های شیروانی از جمله سقف‌هایی هستند که انواع مختلفی داشته و از مزیت‌هایی همچون تخلیه سریع برف و باران، مقاومت در برابر زلزله، کمک به تهویه بهتر، افزودن فضای اضافه به ساختمان، نمای زیبا، وزن کم و آسیب کمتر، ساخت سریع و نصب آسان و … برخوردار است. این سقف‌ها به دلایل مختلفی همچون نصب غیرتخصصی، عدم نگهداری مناسب و… ممکن است دچار نشتی شوند و مشکلات و چالش‌های مختلفی برای سایر بخش‌های سازه ایجاد کنند و همین امر باعث می‌شود که عایق‌بندی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه مطلب به بررسی بهترین عایق رطوبتی سقف شیروانی و مزایای استفاده از آن پرداخته می‌شود.

آب‌ بندی سقف شیروانی

سقف‌ های شیروانی از جمله سقف‌های بسیار کاربردی خصوصاً برای مناطق شرجی و پربارش هستند و می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. هرچند که در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد این سقف‌ها نیازی به عایق‌بندی ندارند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مایعات دارند اما در اصل این سقف‌ها نیز ممکن است در طول زمان دچار نشتی و مشکلات مختلفی شده و باعث آسیب‌دیدگی سایر بخش‌های ساختمان گردند. هر کدام از این بام‌های شیروانی ممکن است در شیب‌های مختلفی نصب شوند به همین دلیل آب‌بندی و عایق‌بندی آن‌ها اهمیت و ارزش بالایی خواهد داشت. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از عایق رطوبتی سقف شیروانی می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سازه، جلوگیری از هدر رفت انرژی، عایق‌بندی سازه در برابر صوت و حرارت، افزایش طول عمر عناصر سقف و … اشاره کرد.

 انواع عایق رطوبتی سقف شیروانی

برخلاف گذشته که برای عایق‌بندی سقف و قسمت‌های مختلف ساختمان از عایق‌های معمولی و محدودی همچون قیر گونی استفاده می‌شد، امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف می‌توان انواع مختلفی از عایق‌های رطوبتی، حرارتی و صوتی مختلف را در ساختمان به کار برد. عایق‌های رطوبتی مختلفی وجود دارند که شناخته شده ترین آن‌ها شامل ایزوگام مخصوص سقف شیروانی، رنگ نانو، چسب ماستیک شیروانی، پوشش های نانو، فوم پاششی پلی اورتان و … هستند. هر کدام از این عایق‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی داشته باشند و در ساختمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

 انواع عایق رطوبتی سقف شیروانی

بهترین عایق رطوبتی سقف شیروانی

هر کدام از انواع عایق‌های رطوبتی می‌توانند ویژگی‌ها، مشخصات، مزایا و معایب منحصربه‌فردی داشته باشند و در موقعیت‌های مختلفی به کار بروند. در حقیقت انتخاب بهترین عایق رطوبتی یک امر نسبی است چرا که می‌تواند تحت تاثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی باشد اما به صورت کلی می‌توان گفت که  عایق پاششی پلی یورتان بهترین و موثرترین عایق رطوبتی سقف‌های شیروانی است. این عایق از مزیت‌ها و خصوصیت‌های مختلفی برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. فوم پاششی پلی اورتان کمترین ضریب انتقال حرارت را در میان تمام عایق‌های رطوبتی دارد
  2. این عایق آستانه تحمل حرارت بالایی دارد.
  3. این عایق سرعت اجرای بالایی داشته و روزانه می‌تواند ۳۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع را با آن عایق‌بندی کرد.
  4. این عایق رطوبتی سقف شیروانی قدرت چسبندگی بالایی داشته و برای انواع سقف‌های شیروانی (چوبی، سفالی، فولادی، پیش ساخته و …) کاربرد خواهد داشت.
  5. این عایق دارای قابلیت شستشو بوده و جذب رطوبت آن نزدیک به صفر است
  6. با استفاده از این عایق می‌توان به نقطه‌های کور و خلل و فرج و درزها دسترسی داشت
  7. این عایق دارای وزن بسیار کمی است و هیچ‌گونه بار مرده و بار اضافه‌ای به ساختمان اضافه نخواهد کرد
  8. در برابر خوردگی، پوسیدگی و تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند یک عایق صوتی بسیار خوب باشد.
  9. در برابر عوامل محیطی، حیوانات جونده و … مقاومت بالایی دارد و سازگاری بالایی با محیط زیست خواهد داشت.
  10. نصب و اجرای این عایق بسیار راحت است و به تجهیزات و مهارت خاصی نیاز ندارد.
  11. این عایق بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و از طول عمر بالایی نیز برخوردار است.

مهم‌ترین کاربردهای عایق پاششی پلی یورتان

عایق پاششی پلی اورتان اگرچه بهترین عایق رطوبتی سقف شیروانی است می‌تواند کاربردهای متعدد دیگری نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • از این عایق می‌توان برای عایق‌بندی کردن دیوارها، تری دی پانل ها و … استفاده کرد
  • از این عایق می‌توان برای عایق‌بندی سوله‌های صنعتی مانند سوله‌های نگهداری مواد غذای، دام، طیور و … استفاده کرد.
  • این عایق می‌تواند برای آب‌بندی و عایق‌بندی در صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، هواپیماسازی و … به کار برود.
  • از این عایق می‌توان برای محافظت تأسیسات داخلی ساختمان و جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی آن‌ها استفاده کرد.

قیمت عایق پاششی پلی اورتان

به صورت کلی فاکتورها و پارامترهای مختلفی می‌توانند در تعیین قیمت عایق‌های پلی اورتان موثر باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد مختلفی همچون برند و شرکت تولید کننده عایق استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی آن، تاریخ تولید و انقضای عایق، کاربردهای عایق، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی عایق، میزان عرضه و تقاضا، حجم و مقداری عایق، نرخ ارز و نوسانات آن، کیفیت ساخت و تولید عایق و … هستند. برای خرید این عایق‌ها همانند خرید یونولیت باید به تمامی نکات گفته شده و اعتبار فروشگاه عرضه کننده و … توجه ویژه‌ای داشت.

جمع‌بندی نهایی

سقف‌های شیروانی از کاربردی‌ترین سقف‌های ساختمانی خصوصاً در مناطق پر بارش و شرجی هستند و مزیت‌های متعددی دارند. عایق‌بندی این سقف‌ها اهمیت بالایی در افزایش راندمان، کاهش آسیب‌ها، افزایش طول عمر و جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی اجزای مختلف سقف دارد. بهترین عایق رطوبتی سقف شیروانی عایق پاششی پلی اورتان است که از مزیت‌های همچون وزن کم، چسبندگی بالا، قیمت مناسب، نصب راحت، ماندگاری بالا و آستانه تحمل حرارت بالا برخوردار است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات