مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

معرفی بهترین عایق و فوم برای گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف از جمله سیستم‌های مدرنی است که در صنعت ساختمان‌سازی به منظور امکان بهتر کنترل دمای هوا، سلامت بیشتر، سر و صدای کمتر، حرارت ملایم و مطلوب‌تر، ماندگاری بیشتر حرارت، کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از هدررفت انرژی و دکوراسیون زیباتر به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین مواد و مصالحی که در سیستم‌های گرمایش از کف باید به کار برد، عایق‌های حرارتی است که باعث می‌شود حرارت و دما به سمت اتاق هدایت شود. امروزه عایق‌های متعددی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در سیستم گرمایش از کف ساختمان‌ها استفاده کرد و هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب منحصربه‌فردی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین عایق برای گرمایش و ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد.

انواع عایق‌ های حرارتی ساختمانی

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، امروزه انواع مختلفی از عایق‌های صوتی، حرارتی، رطوبتی و … وجود دارند که می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین عایق‌های حرارتی می‌توان به یونولیت‌ مانند یونولیت گرمایش از کف، عایق‌های ایزوهم، پشم شیشه، پشم سنگ، عایق‌های حرارتی الاستومری، عایق پلی استایرن، عایق پرلیت، عایق شیشه اسفنجی، عایق تخته فیبری، عایق تخت چوب پنبه فشرده و … اشاره کرد. هر کدام از این عایق‌ها می‌توانند در بخش‌هایی همچون دیوارها، کف، سقف و … به کار بروند و ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را داشته باشند.

بهترین عایق برای گرمایش

سیستم گرمایش از کف (floor heating system) به عنوان یکی از سیستم‌های مدرن گرمایشی در ساختمان‌سازی شناخته می‌شود که امروزه مورد توجه قرار گرفته و به واسطه مزیت‌های متعدد در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و … اجرا می‌شود. عایق‌کاری مناسب یکی از الزامات اجرای این سیستم است و عایقی که برای این کار انتخاب می‌شود باید از ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی برخوردار باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

بهترین عایق و فوم برای گرمایش از کف

  • عایق حرارت و دما

اولویت اصلی استفاده از عایق در سیستم گرمایش از کف مقاومت بالای آن در برابر حرارت و دما است. عایق حرارتی به این معنی است که گرمای موجود در لوله‌های سیستم گرمایشی را به سمت بالا حرکت داده و باعث تسهیل آزاد شدن آن شود.

  • وزن پایین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد توجه قرار گرفته است سبک‌سازی سازه است و باید از مواد و مصالحی در این صنعت استفاده شود که وزن پایین داشته باشند. بهترین عایق برای گرمایش باید وزن کمی داشته باشد و بر بار مرده ساختمان اضافه نکند.

  • عایق صوت و رطوبت

هرچند که عایق حرارتی به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی، کاهش مصرف انرژی و ماندگاری دمای محیط به کار می‌رود اما یک عایق مناسب باید از مقاومت بالایی در برابر صوت و رطوبت برخوردار باشد و اجازه ورود و خروج آن‌ها را ندهد.

  • ساختار راحت و راندمان بالا

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک عایق حرارتی مناسب داشتن بازدهی و راندمان بالا و همچنین ساختار راحت است. در اصل استفاده و نصب عایق باید به سرعت انجام شده و چالش و پیچیدگی خاصی نداشته باشد.

  • داشتن مقاومت فشاری مناسب

عایق به کار رفته در گرمایش از کف باید دارای مقاومت فشاری عالی و عمق مشخصی باشد و از ایجاد ترک و شکستگی در کف ساختمان جلوگیری نماید. در اصل عایق باید از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد تا بتواند فشارها و بارهای وارده را تحمل کرده و باعث آسیب به تأسیسات و مصالح به کار رفته در کف ساختمان نشود.

انواع یونولیت استفاده در سیستم گرمایش از کف

یونولیت‌ها از تنوع بالایی از نظر اندازه، ضخامت، دانسیته و … برخوردارند اما مهم‌ترین فاکتور دسته‌بندی آن‌ها نوع مواد اولیه و نحوه تولید است. از جمله رایج‌ترین عایق‌های یونولیتی گرمایش از کف می‌توان به مواردی همچون فوم پلی‌اتیلن معمولی و کراسلینگ (XPE-EPE)، پلی‌اتیلن کراسلینگ ریباند (XPE)، پلی استایرن منبسط شده (ESP)، پلی استایرن اکسترود (XPS)، شانه تخم‌مرغی (EPS)، متالایز، ورق عایق پلاستفوم و … اشاره داشت. هر کدام از این عایق‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، مزیت‌ها، معایب و کاربردهای متعددی داشته باشند و در بخش‌های مختلفی به کار بروند. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان یونولیت گوشه به بررسی یونولیت‌های بسته بندی گوشه، مزایا و کاربردهای آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات دقیقی به خواننده ارائه کند.

بهترین فوم برای گرمایش از کف

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد مشخص گشت که یونولیت‌ها بهترین عایق برای گرمایش هستند. فوم یا یونولیت شانه تخم مرغی به عنوان بهترین فوم برای گرمایش از کف شناخته می‌شود چرا که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

  1. این فوم‌ها با استفاده از گرمایش از کف و زیرزمین می‌توانند به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان کمک کنند.
  2. یونولیت شانه تخم مرغی فضای زیادی اشغال نکرده و باعث بروز خطراتی همچون حریق نمی‌شود
  3. این یونولیت علاوه بر حرارت می‌تواند یکی عایق آکوستیک صوتی و رطوبتی باشد انواع لوله‌ها و اتصالات و سایر لوله‌های پنج لایه به کار برود.
  4. فوم شانه تخم مرغی دارای وزن کمی بوده و به واسطه طراحی ویژه خود به بهبود عملکرد سیستم گرمایش کمک می‌کند.
  5. برجستگی‌های این فوم باعث می‌شوند تا سرعت و دقت لوله‌کشی در سیستم گرمایشی بیشتر شود.
  6. این فوم از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است.

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین و مؤثرترین سیستم‌های گرمایش ساختمان است که به کنترل دمای هوا، سر و صدای کمتر، حرارت ملایم و مطلوب‌تر، ماندگاری بیشتر حرارت، کاهش مصرف انرژی و … کمک می‌کند. یونولیت‌ها می‌توانند بهترین عایق برای گرمایش باشند چرا که از ویژگی‌هایی همچون تنوع بالا، وزن پایین، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر صوت و رطوبت و … برخوردار است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات